• Vyhlídkové lety za náklady

    Pojďte se proletět za cenu podílu na nákladech letu

  • Vyzkoušejte si řídit letadlo

    Zkuste si jaké to je být pilotem

  • Letecké výlety

    Výlety letadlem po Čechách i do zahraničí

  • Vlastní trasa letu

    Naplánujte si sami, kam chcete letět a co chcete ze vzduchu vidět

  • Poznejte krásy naší země...

    ... z ptačí perspektivy

  • Moderní a bezpečná letadla

    Na lety nasazujeme pouze kvalitní a moderní letadla americké produkce řady Cessna nebo Piper

Kontakty

Vojta Novotný

Letiště Praha - Letňany (LKLT)

Tel.: + 420 776 775 657

Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

O mě

Bc. Vojtěch Novotný

 

Od malička bylo mým velkým snem stát se profesionálním pilotem. Aby se tak stalo, musím nalétat v rámci soukromých letů značné množství hodin, což je velmi nákladné.

 

Protože mám ale při každém svém letu v letadle ještě minimálně tři volná místa, nabízím vám účast na těchto letech za cenu podílu na nákladech na let.

 

Pojďte se proletět za bezkonkurenční ceny v rámci vyhlídkových letů za náklady a poznejte krásy naší vlasti z ptačí perspektivy.

 

Bude mi potěšením stát se vaším soukromým pilotem :-)


Jak se řídí letadlo


Pilot během letu musí zvládat spoustu činností. Musí vědět, kde se nachází. Musí tedy navigovat. Musí komunikovat se složkami řízení letového provozu nebo s jinými letadly, kterým předává důležité informace nebo se naopak něco důležitého dozví. Třetí a nejdůležitější věc, kterou pilot řeší během letu je samotné řízení letadla.

Platí zásada následujího pořadí činností pilota ve vzduchu:

  1. Řiď letadlo
  2. Naviguj
  3. Komunikuj

Jak je vidět, a asi to i každého napadne, je ono fyzické řízení letadla "rukama a nohama" to nejzásadnější, co pilot musí během letu zvládat. Proto i akce Jaké to je být pilotem je zaměřená především na to si vyzkoušet, jak se letadlo ve vzduchu chová a jak se ovládá.

Ještě něž se ale dostaneme k samotnému řízení, musíme si říct, čím se vlastně letadlo řídí.

Čím se řídí letadlo?

V dnešním světě letadel existují v podstatě tři možnosti ovládacího prvku letadla. Letadlo můžeme ovládat kniplem, berany nebo sidestickem.

Knipl

Knipl je zjednodušeně řečeno taková páka, která trčí v letadle z podlahy mezi nohy pilota a pilot ji drží jednou rukou. Kniplem se řídí akrobatická letadla, většina ultralehkých letadel, stíhačky a vrtulníky.

Zlín 142 kokpit
Kokpit sportovního letounu Zlín 142 s řízením kniplem

Berany

Berany jsou taková řídítka, která jsou umístěna na tyči, která vystupuje z palubní desky. Berany se ovládají malá sportovní letadla, jako jsou stroje řady Cessna nebo Piper, ale i velká letadla, např. Boeing. Toto řízení se vyskytuje zejména ve strojích americké produkce od těch nejmenších až po velká dopravní letadla zejména proto, aby si piloti již od počátku výcviku zvykali na určitý způsob ovládání letadla.

Cessna 172 - kokpit
Berany v kabině letounu Cessna 172 s dvojitým řízením

Sidestick / joystick

Tento způsob ovládání se v letounech začíná objevovat s nástupem nových technologií a trendů v letectví. Typickým zástupcem ovládání letadla sidestickem je evropský výrobce dopravních letadel Airbus. V pilotní kabině letounů Airbus nenajdete klasické řízení, ale jakýsi malý joystick na boční straně kabiny, kterým pilot ovládá pohyb letounu. Přenos povelů z joysticku na řídící prvky letadla probíhá v digitální podobě po datových vodičích.

Airbus320 kokpit
Sidestick 2. pilota v dopravním letounu Airbus 320

Zástupcem kategorie malých sportovních letadel s řízením sidestickem je letoun Cirrus. Oproti Airbusu zde ale přenos povelů stále probíhá mechanicky.

Cirrus kokpit
Řízení sidestickem v moderním sportovním letadle Cirrus SR-22

Jak se řídí letadlo?

Nyní již k samotnému řízení. My poletíme letounem Cessna 172, která se ovládá pomocí beranů. Berany se drží jednou rukou. V letadle Cessna 172 je zdvojené řízení, čili kapitán i 2. pilot má své vlastní řízení. Řízení vždy držíte vnější rukou. Kapitán, který sedí vlevo, tak řídí levou rukou a 2. pilot, který sedí vpravo, řídí pravou rukou. Je to z toho důvodu, abyste druhou volnou rukou mohli ovládat páku přípusti tahu motoru a nastavovat avioniku a přístroje.

Řízení letadla
Na tomto obrázku je názorně vidět vztah řídicích prvků letadla

Základní ovládání letadla

Berany řídíme základní pohyby letadla, tzn. stoupání a klesání a klonění z křídla na křídlo.

Stoupání

Výškovka

Pokud chceme s letadlem stoupat, přitáhneme berany k tělu.

Klesání

Pro klesání řízení potlačíme směrem od těla.

Klonění

KloněníPokud cheme letadlo naklonit doleva nebo doprava, otočíme berany doleva či doprava. Tímto pohybem ovládáme náklon letadla.

Pedály

Poslední řídící prvek v letadle jsou pedály. Pedály jsou dva a pilot na nich má položené nohy. Pedály mají několik funkcí.

Řízení letadla na zemi - pojíždění

Když je letadlo ještě na zemi, tak pomocí pedálů ovládáme pohyb a zatáčení letadla. Platí zásada, že který pedál sešlápnu, tak tam letadlo zatáčí. Pomocí pedálů tak řídíme letadlo, abychom s ním dojeli po pojezdových drahách na start.

Brždění

Pokud pedály sešlápnete špičkami nohou, aktivujete brzdy. Brzdy jsou nezávislé pro levé a pravé kolo, proto se dají využít i pro zatáčení. Pojíždět bychom měli tak, abychom brzdit nepotřebovali. Tzn. rychlost pohybu ovládáme přípustí plynu. Ve vzduchu brzdy nefungují, zkuste si to :-))

Bočení

KormidloZa letu se pomocí pedálů dá s letadlem bočit. V podstatě jde o to, že směr pohybu letadla je jiný, než kam směřuje čumák letadla. Pedály používíme zejména při přístání s bočním větrem nebo v ostřejších zatáčkách. Pomocí pedálů se letadlo v zatáčce vyrovnává, aby nám letadlo vlivem sil, které na něj působí, neyklouzávalo ze zatáčky ven nebo nepadalo do zatáčky.

Ovládání tahu motoru

Pomocí páky na přístrojové desce ubíríme nebo přidáváme plyn, resp. tah motoru. Když páčku zatlačíme do přístrojové desky, tak máme plný tah motoru, pokud páčku vytáhneme směrem k sobě, tak máme volnoběh. Ovládáním tahu motoru ovládáme rychlost letu, ale i rychlost stoupání a klesání.

Cessna kokpit
Levá ruka kapitána je na řízení, pravá ruka na plynu

Rychlost letu

RychloměrS ovládáním tahu motoru souvisí ještě jedna věc, a to je rychlost letu. Je třeba si uvědomit, že výkon motoru není nekonečný, proto kdybychom s letadlem na maximálním plynu chtěli stoupat jako raketa přímo vzhůru, dlouho by nahoru neletělo.

Rychlost letu tedy řídíme nejen pomocí tahu motoru, ale i tím jak rychle (prudce) stoupáme nebo klesáme. Pokud budeme stoupat prudčeji než nás motor utáhne, tak naše rychlost začne klesat. Aby neklesala, je potřeba snížit úhel stoupání (stoupat pomaleji).

Naopak, pokud stáhnu plyn na volnoběh, nemohu již dále letět s letadlem rovně, protože by mi začala klesat rychlost. Musím tedy začít s letadlem klesat, abych si udržel rychlost.

Tento princip vyměňování výšky za rychlost je alfou a omegou létání. Kdo ho pochopní je poloviční pilot :-))

To by bylo v rámci takového prvního nástřelu do problematiky létání a pilotování letadla všechno. Nejlepší bude, když si to přijdete sami vyzkoušet a poznáte na vlastní kůži jaké to je být pilotem :-)

Těšíme se na vás!

Při akci Jaké to je být pilotem si vyzkoušíte řídit skutečné letadlo za letu. Dozvíte se vše, co vás zajímá o létání a o práci pilota. Ukážeme si plánování letu, navigační a předletovou přípravu. Během letu budete mít za úkol doletět dle pokynů kapitána na cílové letiště a zde navést letadlo na přistání.

 

Chcete zjistit, jestli máte na to být pilotem?

 

Více o akci Jaké to je být pilotem ZDE


 

Dále si můžete přečíst tyto články

 

Pro informace a rezervacE volejte:

+420 776 775 657

Nebo pište na:

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Rezervovat let on-line


Naše další letecké zážitky:

 

Další lety v Praze

Novinky

 
Jaké to je být pilotem?
Vyhlídkové lety
Vyhlídkový let na Karlštejn