• Vyhlídkové lety za náklady

    Pojďte se proletět za cenu podílu na nákladech letu

  • Vyzkoušejte si řídit letadlo

    Zkuste si jaké to je být pilotem

  • Letecké výlety

    Výlety letadlem po Čechách i do zahraničí

  • Vlastní trasa letu

    Naplánujte si sami, kam chcete letět a co chcete ze vzduchu vidět

  • Poznejte krásy naší země...

    ... z ptačí perspektivy

  • Moderní a bezpečná letadla

    Na lety nasazujeme pouze kvalitní a moderní letadla americké produkce řady Cessna nebo Piper

Kontakty

Vojta Novotný

Letiště Praha - Letňany (LKLT)

Tel.: + 420 776 775 657

Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

O mě

Bc. Vojtěch Novotný

 

Od malička bylo mým velkým snem stát se profesionálním pilotem. Aby se tak stalo, musím nalétat v rámci soukromých letů značné množství hodin, což je velmi nákladné.

 

Protože mám ale při každém svém letu v letadle ještě minimálně tři volná místa, nabízím vám účast na těchto letech za cenu podílu na nákladech na let.

 

Pojďte se proletět za bezkonkurenční ceny v rámci vyhlídkových letů za náklady a poznejte krásy naší vlasti z ptačí perspektivy.

 

Bude mi potěšením stát se vaším soukromým pilotem :-)


Palubní přístroje v letadle


Klikněte na přístroj, páčku nebo čudlík, který vás zajímá

Přístrojová deska v kokpitu letounu Cessna 172


Rychloměr

RychloměrRychloměr poskytuje pilotovi informaci o aktuální rychlosti letadla vůči vzduchu. Tato indikovaná rychlost se však může lišit od skutečné rychlosti, kterou má letadlo vůči zemi, pokud fouká vítr.

Rychlost je v létání nejdůležitější veličina, protože to jediné, co letadlo drží ve vzduchu, je jeho rychlost vůči okolnímu prostředí. Pokud by letadlo letělo nižší rychlostí, než je minimální (tzv. pádová) rychlost, pak by letadlo spadlo.

Rychloměry v letounech ukazují v jednotkách, kterým se říká uzly nebo knoty, což jsou námořní míle za hodinu. Přepočet na km/hod. je zhruba krát 2. Tzn. pokud je cestovní rychlost letounu Cessna 172 100 uzlů, je to zhruba 200 km/hod.

Výškoměr

VýškoměrVýškoměr jsou v podstatě takové hodinky s velkou a malou ručičkou. Velká tenká ručička ukazuje stovky a malá tlustá ručička tisíce. Výškoměry v letounech ukazují v jednotkách stopách. Co 1 stopa to zhruba 30 cm. Taková standardní výška pro létání kolem Prahy je 1000 stop nad zemí, tedy 300 metrů.

Ovšem pozor! Výškoměr nám neukazuje aktuální výšku letadla nad zemí, nýbrž naší nadmořskou výšku. Pokud známe nadmořskou výšku terénu pod námi a svojí, dokážeme z rozdílu spočítat aktuální výšku nad zemí.

Výškoměr měří na základě tlaku vzduchu kolem letadla. Jak známo tlak vzduchu s výškou klesá. Tohoto faktu tedy dokáže výškoměr využít a zobrazit aktuální výšku. Potíž je ovšem v tom, že tlak vzduchu se nám mění nejen s výškou, ale i s počasím. Všichni známe z předpovědí počasí, že občas máme tlakovou níži, jindy tlakovou výši. Tzn., že tlak vzduchu je při každém letu jiný a také výškoměr by nám před letem ukazoval každý den jinou hodnotu. Proto máme na výškoměru takové kalibrační kolečko, kterým si před letem nastavíme aktuální hodnotu tlaku (QNH) pro daný den a výškoměr jakoby "zkalibrujeme".

Umělý horizont

Umělý horizontUmělý horizont poskytuje pilotovi informaci o aktuální poloze letadla. Tento přístroj se používá hlavně při létání za špatných meteorologických podmínek nebo v mracích, kdy pilot nemá možnost porovnat polohu letadla vůči skutečnému horizontu a hrozilo by, že ztratí nad letadlem kontrolu. Pokud se stane, že pilot vletí do mraku nebo do špatného počasí, okamžitě na přenese svou pozornost na umělý horizont a pomocí tohoto přístroje drží letoun v požadované poloze.

V rámci našeho létání ale létáme jen za krásného počasí, proto tento přístroj nebudeme potřebovat :-)

Gyrokompas

GyrokompasGyroskopický kompas, jak už název napovídá, funguje na principu gyroskopu a pilotovi poskytuje informaci o aktuálním směru letu. Směry se v letectví udávají ve stupních, s tím že směr na sever (North) je 0°, na východ (East) 90°, na jih (South) 180° a na západ (West) 270°. Máme tedy 360 možných směrů, kterými můžeme letět.

Pokud vám tedy kapitán letadla řekně: "Leťte kurzem 240°", pak budete s letadlem zatáčet tak dlouho, až vám horní ryska na přístroji bude ukazovat na číslici 24, potom letíte kurzem 240°.

Zatáčkoměr a příčný sklonoměr

ZatáčkoměrTento přístroj sestává ze dvou samostatných ukazatelů. Siluetka letadla nám indikuje náklon letadla. Zároveň je tento přístroj možné využít pro zaletění tzv. přístrojové zatáčky. Pokud budeme letadlo držet nakloněné dle vyznačených rysek po dobu 1 minuty, vykroužíme zatáčku o 180°.

Druhý přístroj je tzv. "kulička". Ta nám ukazuje jestli daná zatáčka je provedena správně či nikoliv. Kulička by v zatáčce měla být vždy upřestřed přístroje.

Variometr

VariometrVariometr nám poskytuje informaci o rychlosti stoupání nebo klesání ve stovkách stop za minutu. Variometr pro naše létání až tak nevyužijeme. Použili bychom ho napříkal při přiblížení na přistání ve špatných meteorologických podmínkách.

Variometr je užitečný zejména pro plachtaře a paraglidisty, kterým přístroj indikuje stoupavé nebo klesavé vzdušné proudy.


Otáčkoměr

OtáčkoměrOtáčkoměr ukazuje aktuální otáčky motoru. Standardní otáčky při cestovním režimu v horizontálním letu jsou 2100 ot./min.

U starších typů letounu Cessna, vybavených klasickým karburátorem, vyvstával vždy při stažení otáček pod zelené pole pro pilota důležitý úkon, a to zapnout elektrický ohřev karburátoru. Při stažení plynu totiž hrozilo podchlazení vstupu vzduchu do karburátoru a riziko vzniku námrazy. My ale létáme novými letadly, kde již je standardní řízené vstřikování paliva namísto karburátoru.

ILS - systém přesného přiblížení na přistání

ILS - instrument landing systemILS (Instrument Landing System) je systém vybavení letiště a palubního přístroje, který umožňuje pilotovi přistát s letadlem na letišti v extrémním případě i za nulové viditelnosti. Ne každé letiště a letadlo je však tímto systémem vybaveno.

Přístroj sestává ze dvou ráhen, které symbolizují aktuální polohu letadla vůči horizontální a vertikální sestupové rovině. Svislá čára nám ukazuje, zda jsme moc vlevo/vpravo od osy dráhy a vodorovná čára, zda jsme moc vysoko nebo nízko.

Zvládnutí přistání pouze pomocí toho přístroje je poměrně náročné a  vyžaduje od pilota další výcvik.

VOR - všesměrový radiomaják

VORVOR (VHF Omnidirectional Radio Range) je zařízení, které sestává z pozemního vysílače a z palubního přijímače.

Tento přístroj nám umožňuje letět po nastavené trase k nebo od radiomajáku. Přístroj nám pak ukazuje, zda jsme vlevo nebo vpravo od nastavené trasy.


ADF - radiokompas

ADF_radiomajakADF (Automatic Dirction Finder) je soustava pozemního vysílače a přijímače na palubě letadla. Přístroj dokáže zobrazovat aktuální směr k naladěnému radiomajáku.

 

 


Palubní hodiny

HodinyTento přístroj v sobě integruje standardní hodiny, stopky, teploměr a stav napětí palubní sítě.

 


Palivoměry

PalivoměryPalivěry nám ukazují množství paliva v nádržích. Jsou situace, kdy je toto ten nejdůležitější přístroj v letadle :-) Nádrže jsou u Cessny umístěny v křídlech. Odtud samospádem palivo teče do motoru. Odpadá tak nutnost dopravy paliva elektrickým čerpadlem, jako je tomu u dolnoplošníků.

Množství paliva je udáváno v US Galonech (americký galon). Jeden US gal. jsou cca 4 litry. Maximální množství paliva je 50 galonů, tedy 200 litrů.

Jako palivo pro klasické pístové spalovací motory sportovních letadel slouží speciální 100 oktanový letecký benzín AVGAS 100LL.

EGT a Fuel Flow

EGT a Fuel FlowTento přístroj v sobě integruje dva ukazatele. Levá část připadá na ukazatel teploty výfukových plynu, tzv. EGT. S tímto přístrojem souvisí nastavování optimálního složení směsi (červená páčka).

V pravé části je umístěn přístroj zobrazující aktuální průtok paliva, pro který se vžil původní americký název - Fuel Flow. Stejně jako EGT i Fuel Flow souvisí s korecí směsi.

Protože nám s výškou klesá atmosférický tlak vzduchu, je potřeba upravovat směs, kterou motor spaluje. Abychom zachovali maximální výkon motoru i ve větších výškách, je potřeba směs tzv. "ochudit", tj. přiškrtit přívod paliva do motoru, aby se zachoval optimální poměr směsi.

Motorové přístroje

Motorové přístrojeTo, co nás dostane do vzduchu a následně nás dopraví na cílové letiště je motor. Při závadě motoru se z letounu stává kluzák, proto je potřeba motoru věnovat náležitou péči i během letu. Abychom mohli kontrolovat v jaké je motor kondici, máme na palubě dvojici motorových přístrojů.

V levé části najdeme teplotu motorového oleje a v pravé části tlak oleje. Na tomto přístroji bychom měli zaznamenat případné indikace, že se s motorem děje něco špatného. Pokud ale ručičky ukazují do zelených políček, je vše OK.

Ampérmetr

AmpérmetrDobíjení akumulátoru nám ukazuje tento přístroj ve své pravé polovině. Pokud by došlo k závadě na alternátoru, byl by zde indikován pokles a nedostatečné dobíjení.

Vlevo najdeme indikaci podtlaku, který se používá pro pohon některých přístrojů.



Intercom

InterkomTato krabička slouží k nastavení vstupů a výstupů do palubního komunikačního systému. Mimo jiné si zde můžete přepínat, které ze dvou rádií použijete pro vysílání nebo které rádio si nastavíte pouze na příposlech. Radiomajáky vysílají svou identifikaci v morseově abecedě, takže si je pomocí této krabičky můžete poslechnout.

GPS Bendix King KLN-89B

KLN 89BGPS přijímač slouží pro navigaci letounu. Přístroj v sobě obsahuje databázi všech důležitých navigačních bodů a informací o letištích. GPS navigace je v letounu velmi užitečná pomůcka, ale pilot musí být stále připraven letět pouze podle tištěné mapy.

Radiostanice

RadiostaniceV letadle máme dvě nezávislé radiostanice. Můžeme si tak volit, kterou frekvenci použijeme pro komunikaci jako primární a kterou frekvenci budeme pouze poslouchat. V levé části jsou umístěny komunikační rádia COM1/COM2 a v pravé navigační NAV1/NAV2, na které reagují přístroje ILS a VOR.

ADF přijímač

ADF přijímačNa tomto zařízení si naladíte radiomaják, na který chcete letět. ADF poté začné indikovat aktuální směr ke zvolenému radiomajáku viz. výše.

Radarový odpovídač

Radarový odpovídačTento přístroj slouží k identifikaci letounu pomocí čtyřmístného volitelného kódu a pro informaci o výšce. Primární radar dokáže zjistit pouze polohu letounu, výšku však již zjistit nedokáže. Proto jsou letouny vybavovány těmito odpovídači, které radaru sami vysílají svou výšku.

Magneta a zapalování

Pomocí toho zařízení pilot startuje motor a přepíná jednotlivé okruhy zapalování. Motor Lycoming, který je používán v Cessnách, má dva nezávislé okruhy zapalování a dvě svíčky na každý válec.

Hlavní vypínač

Hlavní vypínač, jak název napovídá, slouží k vypnutí elektrické sítě letadla. Tento vypínač nemá vliv na zapalování motoru.

Pojistky

Zde jsou umístěny pojistky pro jednotlivé elektrické okruhy. V případě závady nebo zkratu příslušná pojistka vyskočí.

Spínače světel

Na spodní části panelu najdeme spínače světel. Samostatný vypínač zde mají záblesková světla, navigační světla, přistávací světla, pojížděcí světla a výstražný maják.

Parkovací brzda

Parkovací brzda slouží k zaaretování brzd. Použijeme ji v případě, kdy potřebujeme letadlo zajistit. Většinou parkovací brzdu použijeme tehdy, když z nějakého důvodu nemůžeme nebo nechceme stát na brzdách. Pro dlouhodobé zajištění parkovaného letadla nepoužíváme parkovací brzdu ale špalky.

Osvětlení přístrojové desky

Pomocí dvou knoflíků nastavujeme podsvětlení přístrojů. Podsvícení používáme zejména při nočním létání.

Vyvážení

Vyvážení letounu neboli trim slouží k eliminaci nežádoucích sil v řízení. Pomocí trimu si letoun vyvážíme tak, aby letadlo letělo rovně nebo v požadovaném režimu, aniž bychom museli vyvíjet nějakou sílu na řízení.

Přípusť plynu

Pomocí této páky nastavujeme otáčky resp. tah motoru. Pokud zatlačíme páku směrem do přístrojové desky, dosáhneme maximálního tahu motoru. Jakmile páku vytáhneme směrem k sobě, tak máme volnoběh.

Korekce směsi

Červenou páčkou nastavujeme množství paliva, které jde do motoru. Více v popisu přístroje EGT a Fuel Flow.

Vztlakové klapky

Volič vysunutí vztlakových slouží k nastavování úhlu vysunutí vztalkových klapech.

Tablo výstrah

Na tomto displeji jsou zobrazovány důležité upozornění výstrahy či závady na systémech letadla.

 

Řízení skutečného letadla - to je zážitek!

 

Zajímáte se o létání? Vyzkoušejte si řídit skutečné letadlo pod dohledem pilota a poznejte, jaké to je být pilotem.

 

Vyhlídkový let z Prahy

 

Pojďte se proletět na Karlštejn a zažijte vyhlídkový let z letiště Praha Letňany.

 

Dále si můžete přečíst tyto články

Další lety v Praze

Novinky

 
Jaké to je být pilotem?
Vyhlídkové lety
Vyhlídkový let na Karlštejn