• Vyhlídkové lety za náklady

    Pojďte se proletět za cenu podílu na nákladech letu

  • Vyzkoušejte si řídit letadlo

    Zkuste si jaké to je být pilotem

  • Letecké výlety

    Výlety letadlem po Čechách i do zahraničí

  • Vlastní trasa letu

    Naplánujte si sami, kam chcete letět a co chcete ze vzduchu vidět

  • Poznejte krásy naší země...

    ... z ptačí perspektivy

  • Moderní a bezpečná letadla

    Na lety nasazujeme pouze kvalitní a moderní letadla americké produkce řady Cessna nebo Piper

Kontakty

Vojta Novotný

Letiště Praha - Letňany (LKLT)

Tel.: + 420 776 775 657

Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

O mě

Bc. Vojtěch Novotný

 

Od malička bylo mým velkým snem stát se profesionálním pilotem. Aby se tak stalo, musím nalétat v rámci soukromých letů značné množství hodin, což je velmi nákladné.

 

Protože mám ale při každém svém letu v letadle ještě minimálně tři volná místa, nabízím vám účast na těchto letech za cenu podílu na nákladech na let.

 

Pojďte se proletět za bezkonkurenční ceny v rámci vyhlídkových letů za náklady a poznejte krásy naší vlasti z ptačí perspektivy.

 

Bude mi potěšením stát se vaším soukromým pilotem :-)


Výběr letecké školy

Na počátku kariéry každého pilota přichází důležité rozhodnutí, a to jakou leteckou školu vybrat pro získání pilotního průkazu. Rozhodnutí je to velmi důležité a zásadním způsobem ovlivní váš další letecký život, proto budeme výběru letecké školy věnovat tento samostatný článek.

Letecká škola

V předchozích kapitolách jsme si vysvětlili, jaký je rozdíl mezi pilotním průkazem soukromého pilota PPL a pilotním průkazem na ultralehká letadla ULL. První nejdůležitější rozhodnutí, které musíte učinit, je tedy to, rozmyslet, zda vám stačí létat pro zábavu malými dvoumístnými ultralehkými letadly (ULL) anebo máte vidinu pokračovat ve výcviku pilota a získávat další licence a kvalifikace až se stát třeba dopravním pilotem. Zde je počátečním stupněm výcviku ona licence soukromého pilota PPL. Je dobré si tedy rozmyslet, co od létání očekáváte a případně, kde byste se jako piloti rádi viděli za 5 let.

Pilotní průkaz na UL nebo velká letadla?

 

Pro ty, co stále váhají, máme následující sled otázek, které vám pomůžou v tomto zásadním rozhodnutí.

  • Chci létat sám, popř. ve dvou?
  • Chci létat na služební cesty, na dovolenou vlastním letadlem co možná nejekonomičtěji?
  • Chci létat letadlem za co nejméně peněz?
  • Chci létat pro zábavu, pro vlastní potřebu a nemám ambice se živit jako pilot?
  • Nechci létat v noci ani za špatného počasí a jsem si vědom toho, že jsem počasím velmi limitován?
  • Chci si pořídit vlastní letadlo co možná nejekonomičtěji a nechci, aby mě moc stál jeho provoz?

Pokud jste na většinu otázek odpověděli kladně, běžte do ULL výcviku.

  • Chci se létáním živit a ne ho mít jen jako koníčka?
  • Chci se stát dopravním pilotem?
  • Chci létat s velkými letadly? Chci vozit celou rodinu, kolegy, obchodní partnery, pasažéry vícemístnými letadly?
  • Chci mít možnost se přeškolit na létání ve špatných meteorologických podmínkách nebo v noci?
  • Chci létat s vícemotorovými letadly?
  • Chci létat akrobacii?
  • Chci létat s plně certifikovanými letadly?

Pokud jste na většinu otázek odpověděli kladně, běžte do PPL výcviku.

 

Proč je výběr letecké školy důležitý?

Do letecké školy přicházíte s nulovými nebo malými znalostmi a balíkem peněz a odcházíte sice bez peněz, ale jako dokonale vycvičení piloti, připravení zvládnout každou eventualitu, která může v letadle nastat. Klíčové je tedy, získat za své peníze od školy maximum.

Od kvality letecké školy, jejích instruktorů a letadlového parku se odvíjí, jak kvalitní bude váš výcvik, jak bude trvat dlouho a jak dobře vás vaše letecká škola vyškolí v soběstačného pilota.

Licence pilota

Na co si dát pozor při výběru letecké školy

Řekněme si pár klíčových věcí, které je dobré si při výběru letecké školy rozmyslet.

Nejlevnější není vždy nejlepší

Létání patří mezi jedny z finančně nejnákladnějších koníčků. Je zcela přirozené, že se budete snažit hledat, kde pořídit váš výcvik co možná nejlevněji. Důsledně ale varuji před hledáním školy jen podle ceny výcviku nebo letové hodiny.
Perfektní přehled leteckých škol najdete na serveru Aeroweb.cz zde: http://www.aeroweb.cz/katalog/skoly.aspx?let=1&kva=1&fil=0&sort=1&kraj=15

Na cenu výcviku mají zásadní vliv následující faktory.

Typ výcvikového letounu

U výcviku soukromého pilota PPL(a) obecně dvoumístné letouny (např. Cessna 152) jsou levnější než čtyřmístné (např. Cessna 172). Levnější dvoumístná Cessna má ale oproti své čtyřmístné sestře zásadní nevýhodu v nižším výkonu motoru, chudší přístrojové výbavě, nižší cestovní rychlosti a menší hmotnosti.

Čtyřmístná Cessna 172 je dimenzována pro let se 4 osobami, je mnohem výkonnější, většinou lépe přístrojově vybavená a ve vzduchu se díky své hmotnosti chová stabilněji. Opravdu levné dvoumístné Cessny 150/152 většinou již od pohledu odpovídají své cenně. Tato letadla se většinou používají jen a pouze k výcvikům (díky ceně) a zacházení žáků se na nich výrazně podepisuje. Navíc rok výroby Cessny 152, na kterou v našich luzích a hájích narazíte, bude dost pravděpodobně z 60. nebo 70 let. Dnes se už Cessna 152 nevyrábí. 

Naopak čtyřmístná Cessna 172 se stále vyrábí, proto v některých školách můžete narazit na skoro nové letadlo, které je již od pohledu kvalitativně někde úplně jinde a zub času strávený výcviky nových pilotů se na ní ještě tak nepodepsal. Bude ale zákonitě o něco dražší.

Cessna 172 Cessna 172

Osobně doporučuji, pokud chcete létat v pohodě, nebát se každého vzletu (dostatečný výkon motoru), chcete řídit velké stabilní letadlo a neřešíte úplně peníze, jděte do výcviku na Cessně 172. Pokud chcete jít cestou co nejmenších výdajů a oželíte, že letadlo nebude tak komfortní a výkonné, běžte do Cessny 152.

Samostatná kapitola jsou výcviky na českých letounech řady Zlin. Někdo na tuto klasiku českých nebes nedá dopustit, někdo ji zatracuje. Zde jde hlavně o volbu osobních sympatií. Z objektivního hlediska jsou Zliny, provozně drahé, historické stroje, které pomalu ale jistě dosluhují. Pilotáž Zlinu je o něco obtížnější než Cessny, protože ne nadarmo se Zliny označují za létající vrata od stodoly :-). Naopak, kdo se naučí létat se Zlinem, zvládne už asi všechno… :-) V současné době Zliny dožívají zejména v aeroklubech. V soukromých leteckých školách se používají převážně americké Cessny, které jsou pro výcvik vhodnější. Jsou totiž jednodušší na pilotáž, spolehlivější a levnější.

Letecké přístroje

Pro získání pilotního průkazu na ultralehká letadla ULL(a) je výběr typu letounu taktéž velmi důležitý. Na poli ultralehkých letounů, používaných pro výcvik, panuje mnohem větší různorodost a dá se skoro říci, že co letecká škola, to jiný typ výcvikového letounu. I zde se jednotlivé ceny výcviku odvíjí od letové hodiny. Čím je letadlo dražší, novější, lépe vybavené, tím je i letová hodina a výcvik celkově dražší. Opět je potřeba si rozmyslet, jestli chci pilotní průkaz získat co nejlevněji a nevadí mi létat na stroji ze svařených trubek anebo naopak chci létat s komplexním letadlem sériové výroby už v základním výcviku, abych se naučil co nejvíc a mohl pak v pohodě pokračovat třeba v soukromých letech do zahraničí apod. Dražší ultralehká letadla většinou mají záchranný padákový systém, integrovaný navigační systém GPS, stavitelnou vrtuli či autopilota. Pokud se už v základním výcviku naučíte létat s takovýmto komplexním ultralehkým letadlem, tak vás již v budoucnu nic nezaskočí.

Moderní UL letadlo CTSW CTSW
Příklad moderního UL letadla CTSW

Jak daleko je letecká škola?

Rozmyslete si dobře, zda se vám vyplatí do vzdálenější letecké školy, které je levnější, dojíždět anebo je lepší jít do dražší školy, kterou máte za humny. Jeden z faktorů je cena projetého benzínu a druhý váš čas, který strávíte cestováním.  Je potřeba myslet na to, že výcvik pilota není jen o létání, ale i o teoretické přípravě a konzultacích s vaším instruktorem. Občas se vlivem špatného počasí stane, že přijedete na letiště, ale létat nepůjde. Potom by vás dlouhé cestování do letecké školy mohlo mrzet. Čas jsou dneska peníze, a proto doporučuji dobře zvážit, jestli není výhodnější jít do místní školy, která je dražší než dojíždět někam daleko kvůli vidině levnější letové hodiny. Většinou tím prakticky neušetříte.

Letecké přístroje

Jaké má letecká škola instruktory?

Leteckou školu dělají její instruktoři. Škola může mít jméno bůhvíjaké, ale to jestli je škola dobrá nebo špatná se odvíjí od toho, jací a jak zkušení v ní létají instruktoři. Proto se ptejte na instruktory, se kterými budete létat, na jejich zkušenosti, kvalifikace, nálet a množství vycvičených žáků. S vaším instruktorem si musíte rozumět a musí vám být sympatický. Musíte ho brát jako staršího, zkušenějšího kamaráda, který vám předává své zkušenosti. Tytam jsou doby řvoucích despotických „instruktorů“. Pokud byste nedej bože na takový exemplář narazili, neváhejte ani vteřinu a okamžitě utíkejte do jiné školy. Váš výcvik musí probíhat v pohodě a létáte hlavně proto, abyste si to užili a ne abyste se instruktora báli. 

Letecký instruktor

Zázemí letecké školy

Při výběru letecké školy je určitě dobré nevybírat jen podle přehledů na internetu, ale do vytipované školy se zajet osobě podívat. Jednak tak poznáte osoby, které v dané škole působí, instruktory, vedoucí letového provozu a zároveň si můžete prohlédnout zázemí, které daná škola na letišti využívá. Pokud škola sídlí v nevábných prostorech, o které nepečuje, svědčí to o tom, jakou péči svým klientům věnuje a kdo ví, jestli podle stavu budovy vypadá i stav jejích letadel…

Aeroklub nebo soukromá letecká škola?

Výcvik pilotaVýcvik pilota můžete absolvovat v aeroklubu anebo v soukromé letecké škole. Aerokluby jsou pozůstatky předrevolučních svazarmů. Většinou na každém letišti působí jeden aeroklub (např. Aeroklub Zbraslavice, Aeroklub Vrchlabí apod.) a řada dalších komerčních leteckých škol. Existence aeroklubů vyplývá z historie, kdy za minulého režimu nebyla jiná možnost létání než v tehdejších aeroklubech, resp. svazarmech. Dnešní aerokluby fungují na základě členských příspěvků a dotací od státu. Letadlový park je většinou dědictvím z dob svazarmu. Jen málo aeroklubů se dokázalo po revoluci přeorientovat a začalo se chovat dostatečně ekonomicky zodpovědně. Jsou světlé výjimky, ale v řadě aeroklubů panuje socialismus dodnes. V aeroklubech většinou funguje systém brigád, kdy uchazeč o létání musí nejprve odsloužit brigády, provádí různé práce na letišti, hlídá letiště apod. a za to má o něco nižší cenu za půjčení letadla nebo výcvik. Tento systém může fungovat např. u studentů, ale pracujícího člověka, který chce složit peníze a očekává, že se mu za ně bude někdo plně věnovat, asi moc nenadchne. Aeroklub je vhodný zejména pro létání na větroních nebo pro nadšence, kteří nechtějí moc létat a nevadí jim po víkendech pracovat, aby si jednou za čas mohli zalétat. Mezitím akorát koukají, jak létají ostatní…

Letecká škola

Naproti tomu soukromé letecké školy uplatňují jiný model. Jedná se o podnikání jako každé jiné. Pokud chce daná škola přežít, musí se chovat ekonomicky a své žáky-klienty hýčkat. Soukromá škola žádná letadla, prostory ani budovy nezdědila a na vše si musela vydělat sama. Své žáky považuje za klienty a ví, že za své peníze klienti očekávají co možná nejlepší služby. Soukromé letecké škole dáváte peníze a právem za to očekáváte, že vás instruktoři přetvoří ve vycvičeného pilota. V kvalitních soukromých školách většinou poznáte na první pohled, že jste přišli do podniku, který prosperuje, má pěkné zázemí, nová letadla, pracovníci se vám věnují a každý se snaží vám maximálně vyjít vstříc. Je to logické, soukromá škola potřebuje spokojené žáky, kteří v ní budou utrácet peníze, aby je škola opět mohla investovat do vybavení, údržby letadel a obnovy letadlového parku.

Toto si každý pilotní uchazeč musí zvážit sám, který model je jeho srdci bližší a jaké má požadavky a očekávání.

Máte vybráno?

Vybrali jste na internetu školu, která se vám líbí? Potom určitě doporučuji se do školy zajet podívat. Ve většině škol se můžete domluvit na tzv. seznamovacím letu, během kterého poznáte jednak jak vám sedí konkrétní letadlo, instruktor a poznáte, jestli je vám daná škola a lidé v ní sympatičtí. Výběr vaší první letecké školy je důležité rozhodnutí, které zásadně ovlivní váš letecký život. Přeji vám, ať vyberete správně!

Potřebujete poradit?

 

Již více než 16 let se pohybuji v letectví a díky svému zaměstnání mám zkušenosti se všemi velkými leteckými školami v České republice. Máte-li dotaz k výběru letecké školy, neváhejte se na mě obrátit. Rád vám poradím a pomůžu s výběrem.

 

Napište mi

 

Dále si můžete přečíst tyto články

Další lety v Praze

Novinky

 
Jaké to je být pilotem?
Vyhlídkové lety
Vyhlídkový let na Karlštejn